читати далі





читати далі

 

 

Стартує спільна ініціатива

Міністерства освіти і науки України

і спільноти EdCamp Ukraine

«НАВЧАТИ І НАВЧАТИСЯ:
ЯК І КУДИ ЗРОСТАТИ УКРАЇНСЬКОМУ ВЧИТЕЛЬСТВУ?»

 

10 травня 2018 року розпочинається масштабне онлайн-опитування, присвячене темі підвищення кваліфікації й сертифікації педагогів.

Наскільки добре вчителі й учительки підготовлені до різноманітних викликів сучасної школи? Якою мірою оцінювання і зворотний зв’язок можуть підтримати якісне викладання та ефективний професійний розвиток педагогів? Що потрібно адміністрації закладів освіти, щоб покращити школи й учнівські досягнення?
Як органи влади та інші стейкхолдери освіти можуть бути впевнені, що ресурси, які вкладаються у підвищення вчительської кваліфікації, спрацюють? У багатьох країнах – незалежно від успішності освітньої системи – постають ці запитання.
Такі виклики не оминають і Україну: в освітньому просторі реалізується кілька напрямів реформування, і один із них – зміни у сфері підвищення кваліфікації.

Результати світових досліджень Організації економічного співробітництва
 і розвитку
й Фонду Білла і Мелінди Гейтс свідчать, що ефективно викладають
і отримують задоволення від своєї роботи передусім ті педагоги, які частіше підвищують свою кваліфікацію, отримують більше зворотного зв’язку і мають більше повноважень у прийнятті рішень на рівні школи.

Саме тому в опитуванні шукатимуть, зокрема, і відповіді на запитання:

- знань і навичок з яких тем потребує українське вчительство?

- що заважає педагогам професійно зростати?

- як часто відкриті уроки перетворюються на «театр», хоча насправді покликані дати якісний зворотний зв’язок?

- яким критеріям мають відповідати організації, що пропонують підвищення педагогічної кваліфікації?

- чи можлива прозора та дієва сертифікація в освіті?

До участі запрошуються педагоги й адміністрація закладів освіти, викладачі та студентство педагогічних вишів, науковці, представниці й представники управлінь освіти, методичних служб, державних і недержавних організацій,
які надають підвищення педагогічної кваліфікації.

Отримані в дослідженні дані будуть використані для розробки рекомендацій до законодавчих актів, що наразі створюються на реалізацію нового закону «Про освіту».

За результатами дослідження також буде укладена Декларація, яку,
за бажання, підписуватимуть надавачі послуг у системі підвищення педагогічної кваліфікації.

Ініціатива реалізується у три етапи:

1 етап, 10 травня – 10 червня: анонімне онлайн-опитування та аналіз отриманих них з фокусом на наявній ситуації у сфері підвищення педагогічної кваліфікації, бар’єрах та чинниках впливу на шляху професійного розвитку педагогів, їхні потребах і очікуваннях.

2 етап, 2 і 3 липня 2018 р.: презентація проміжних результатів і стратегії змін у сфері підвищення кваліфікації на Четвертій національній (не)конференції для шкільних педагогів EdCamp Ukraine 2018 за участі міністерки Лілії Гриневич.

3 етап, 20 серпня – 15 вересня: відкрите онлайн-обговорення отриманих резуьтатів і розроблених пропозицій з представленням плану дій до серпневих педагогічних конференцій.

Веб-сторінка ініціативи: www.edcamp.org.ua/teachandlearn.

Посилання на опитувальник: http://bit.ly/edcampteachandlearn.

Дослідження реалізується за магістральної підтримки Міжнародного благодійного фонду «Відродження» і Фонду народонаселення ООН в Україні. Методичну підтримку надають Державна інспекція якості освіти і фінська компанія Lumo Education. Інформаційну допомогу забезпечують ГО «Батьківський контроль», ГО «Відкритий університет Майдану», студія онлайн-освіти «EdEra», ГС «Міжнародний інститут інтегрального розвитку», Лабораторія освітніх змін Impact Hub Odessa, компанія «Лінгвіст», портал «Нова українська школа», ГС «Освіторія», Благодійний фонд Порошенка, ГО «Смарт освіті», ГО «Український інститут майбутнього», Центр нової освіти Івана Іванова, Amnesty International в Україні, Microsoft в Україні.

Просимо розповсюдити інформацію про ініціативу серед якомога ширшого освітянського кола всіх регіонів України, щоб результати були максимально якісними.

 

 


Стреси у професійній діяльності вчителя та ресурси для його подолання

  ​Основними психологічними проблемами в діяльності вчителя є постійний стан напруженості, пов’язаний з необхідністю внутрішнього налаштування на певну поведінку, мобілізації всіх сил на активні й доцільні дії; постійним знаходженням у стані підвищеної відповідальності за учнів; потребою тримати під контролем кілька компонентів навчально-виховного процесу, таких, як дисципліна в класі, процес засвоєння знань різними учнями, динаміку працездатності, тощо; а, також, з багатофункціональною соціально-відповідальною діяльністю в умовах інформаційних перевантажень.

          Психологічна специфіка стресу залежить не тільки від зовнішніх факторів але й від особистісного змісту мети діяльності, оцінки ситуації, в якій знаходиться людина. Тому професійна діяльність може виступати лише приводом для виникнення стресового стану. При цьому справжні причини стресу – в особистісних особливостях людини: в її світогляді, потребах, мотивах і цілях, стереотипах сприймання, позиціях в міжособистісній взаємодії тощо. Список стрес-факторів досить широкий. Будь-які аспекти професійного середовища можуть розглядатись як причина стресу, якщо вони розцінюються особистістю як такі, що перевершують її можливості.

Фактори, що сприяють виникненню професійних стресів та синдрому емоційного вигорання у вчителів:

-          Високий рівень відповідальності за учнів;

-          Дисбаланс між інтелектуально-енергетичними затратами та морально-матеріальною винагородою;

-          Напруженість і конфлікти в професійному оточенні;

-          Недостатні умови для самовираження;

-          Одноманітність діяльності;

-          Відсутність позитивного оцінювання;

-          Відсутність перспектив у роботі;

-          „Непомітність” результатів роботи;

-          Невирішені особисті проблеми.

 

         Які ж ознаки допомагають визначити тривалий професійний стрес та початок емоційного вигорання? В наш час таких симптомів дослідниками виділено більше 100. У багатьох джерелах симптоми вигорання розділяють на три категорії: фізичні, поведінкові та психологічні. До найпоширеніших ознак тривалого стресу та синдрому вигорання можна віднести наступні:

-          Виснаження, втома;

-          Безсоння;

-          Негативні настанови стосовно роботи, незадоволення роботою;

-          Нехтування виконанням своїх обов’язків;

-          Порушення апетиту;

-          Посилення агресивності;

-          Негативне самооцінювання;

-          Пасивність;

-          Збільшення прийому психостимуляторів (кава, тютюн, алкоголь...);

-          Втрата концентрації, збільшення помилок;

-          Невиконання строків роботи;

-          Пошук виправдань замість рішень;

-          Конфлікти на робочому місці;

-          Частий головний біль;

-          Розлади шлунку;

-          Продовження роботи вдома;

-          Невпевненість;

-          Почуття розчарування;

-          Почуття неусвідомленого неспокою;

-          Роздратованість.

Загальні рецепти позбавлення від стресу:

-          Спробуйте розробити систему пріоритетів у своїй роботі, вчиться планувати (накопичення великої кількості планів уроків, незакінчених проектів призводить до плутанини і тривоги; дезорганізація може привести до стресового стану);

-          Уникайте нездорової конкуренції (в багатьох ситуаціях ми не можемо уникнути конкуренції, але занадто велике прагнення вигравати в багатьох галузях попри будь-які обставини призводить до конфліктів, напруження і тривоги, робить людину агресивною,);

-          Налагоджуйте ефективні взаємовідносини з керівництвом (від ефективності професійної взаємодії з керівництвом в значній мірі залежить адекватність оцінки професійної діяльності вчителя);

-          Не ставте перед собою недосяжних цілей (мета повинна бути реальною та досяжною в часі, коли людина ставить перед собою надто глобальні або невизначені задачі, вона часто не може визначитись з чого почати здійснення своїх планів; тому доцільно масштабні цілі розбивати на кілька досяжних);

-          Зосередьтесь на позитивних якостях оточуючих, намагайтесь не критикувати інших ( у позитивної особистості більш ефективні соціальні зв’язки та вищий  рівень соціальної підтримки в колективі);

-          Знаходьте час для відпочинку;

-          Ведіть активний спосіб життя, виконуйте фізичні вправи (це підвищує стресостійкість та адаптаційні можливості організму);

-          Не відкладайте надовго важливі справи (тягар незакінченої справи знижує адаптаційні ресурси);

-          Не ставтесь до себе як до жертви обставин (таке відношення знижує адаптаційні можливості організму, заважає прийняттю ефективних рішень).

    В більшості випадків поняття „стрес” асоціюється з негативними переживаннями та з ситуаціями, що їх викликають. Але стрес – це лише реакція організму людини на будь-яку зміну ситуації, активізація його ресурсів, підготовка до активних дій. Без певного рівня стресу неможливий професійний та особистісний розвиток, пристосування до нових умов життя. Тому, можна стверджувати, що незначний рівень стресу є корисним для людини. Але надто тривала або надмірна дія стресових факторів й призводить до стресу, який негативно впливає на здоровя людини.

            Дуже важливим аспектом як у подоланні так і у попередженні виникнення надмірного, негативного стресового стану та розвитку емоційного згорання є стресостійкість людини. Стресостійківсть в широкому розумінні – це здатність протидіяти впливу стресорів активно перетворюючи ситуацію, в якій вони проявляються, або пристосовуючись до неї. Важливим фактором підвищення стресостійкості є активізація та накопичення особистісних ресурсів подолання стресу. Під ресурсами стресостійкості особистості розуміють індивідуальні якості та здібності, що зумовлюють психологічну стійкість в стресогенних ситуаціях. До таких ресурсів належать: позитивність і раціональність мислення, самоповага, активна мотивація, емоційно-вольові якості, активна життєва установка, фізичні ресурси. В кожної людини є внутрішні ресурси, які можуть допомогти в кризових ситуаціях та сприяють розвитку особистості.

Активізація  ресурсів стресостійкості особистості

-          Розвивайте навички позитивного мислення. Позитивне мислення сприяє виокремленню корисних сторін важкої ситуації і допомагає на цій основі скласти конструктивний план дій, не загострюючи увагу на негативних переживаннях і не перешкоджаючи пошуку нових альтернативних способів вирішення особистих та професійних труднощів.

-          Позбавтесь від ірраціональних переконань і суджень. Ірраціональні переконання лежать в основі неефективних моделей поведінки, вони призводять до неконструктивних переживань. Не сприяють подоланню стресу і підвищують ризик емоційного вигорання.    Ознаки ірраціональних суджень: 1) в них враховані лише 2 крайності „добре-погано”, „або-або”(третього не дано); 2) спираються на перебільшене узагальнення ( „так роблять всі”), а в наслідок – містять помилкові висновки. 3) їх супроводжують сильні негативні переживання – гнів, почуття безсилля, роздратування, приниження, агресивність тощо; 4) часто в них використовують слова „повинен”, „зобов’язаний”; 5) вони завжди песимістичні і спрямовані на невдачу („я цього не витримаю”, „я не зможу цього зробити”); 6) в них відсутня орієнтація на ціль („несправедливо, що мене не цінують...”); 7) часто базуються на перебільшенні фактів, впливові інших.

-          Виражайте свої почуття та емоції соціально прийнятними формами.

-          Проявляйте гнучкість мислення та поведінки. В кожній ситуації, в яку ми потрапляємо відображається наша стратегія розв’язання проблем. Якщо проблемні ситуації зустрічаються нам регулярно, варто звернути увагу на те, що ми робимо не так і бути готовими змінити своє ставлення до ситуації та способи  поведінки. 

-          Вчіться у будь-якій ситуації визначати власну мету, результат, якого ви хотіли б досягти. Для досягнення бажаного результату намагайтесь сформулювати мету за правилами позитивного мислення. Мета, сформульована таким чином, налаштовує на активну діяльність та пошук конструктивних способів розв’язання проблем.

Правила формулювання мети:

-          Формулюйте мету від власного імені (чого я хочу);

-          Формулюйте мету позитивно (без частки „не”);

-          Мета повинна бути конкретною та досяжною в часі;

-          Врахуйте засоби досягнення мети (які ресурси мені потрібні для досягнення мети);

-          Визначте обмеження (що може завадити досягти мети);

-          Спрогнозуйте наслідки (що я отримаю\ не отримаю у випадку досягнення\ недосягнення результату).

      Більшу частину ситуацій, що викликають стрес людина здатна вирішити самостійно. Головне зрозуміти та прийняти те, що серйозні зміни - це невід’ємна частина нашого життя. І тільки від нашого сприйняття цих змін залежить – стануть вони для нас стресовими чи нададуть можливості для отримання цінного досвіду.


 

 
 
ПОРАДИ ВЧИТЕЛЮ ЩОДО ПІДТРИМКИ ДИСЦИПЛІНИ В КЛАСІ
  • установіть межі дозволеного, еталони поведінки учнів для стандартних ситуацій (як входити в клас, як сидіти, відповідати на запитання, прибирати книжки і т.ін.). Зробити це треба перш ніж Ви почнете стежити за дотриманням порядку; · поводьтеся так, щоб учні відчували, що ви керуєте навчальним процесом, при цьому всіляко стимулюйте їхню активність;
  • стежте за своєю мовою, розмовляйте завжди повільно, спокійним голосом;
  • не відволікайтесь на незначні порушення, моралізування. Урок – це не арена для з’ясування стосунків;
  • дотримуйтеся доброзичливого, мажорного тону, будьте уважні до кожного учня. Надавайте необхідну підтримку, відзначайте успіхи, створюйте життєрадісний, оптимістичний настрій у класі;
  • стежте за правильністю постави, проводьте фізкультхвилинки;
  • надавайте учням можливість частіше працювати в групах – це може бути стимулом до зайнятості кожного, хорошого настрою і поведінки;
  • створюйте умови, щоб важкі, слабкі діти мали можливість відчути себе лідерами;
  • не принижуйте учнів, не припускайте образ, сарказму. Гнів, дратівливість, імпульсивність не сприяють зміцненню дисципліни й авторитету вчителя;
  • не виявляйте антипатії до важких учнів, сподіваючись від них поганої поведінки. Діти відчувають скептичне ставлення до них і часто поводяться згідно з вашими очікуваннями;
  • не припускайте появи «любимчиків», це створює зайві проблеми, ускладнює стосунки в колективі;
  • умійте керувати емоціями, знайте ціну кожному слову, тонові;
  • не соромтеся виявляти почуття гумору. Можна посміятися і над собою, не вважайте себе досконалістю. Але не можна висміювати учнів;
  • не забудьте привітати дитину з днем народження;
  • підтримуйте контакт із учнями поза уроками, на заняттях гуртка, позакласних заходах, спільних походах;
  • зміцнюйте зв’язки з батьками, намагайтеся отримати від них підтримку;
  • робіть виклад матеріалу яскравим, захоплюйте учнів за допомогою різноманітних методів, наочності й змістовності.
    ПАМ’ЯТКА ВЧИТЕЛЮ ДЛЯ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ
    • Постійно працюйте над вихованням почуттів дітей, особливо вразливих і чуттєвих до всього, що стосується їхнього «я».
    • Допомагайте обдарованим дітям виробити адекватну я-концепцію і самооцінку, розвивати емпатію.
    • Забезпечуйте сприятливу емоційну атмосферу, адже дитина набуває емоційного досвіду в процесі взаємодії з людьми.
    • Дотримуйтеся порядку й дисципліни, обдаровані діти, як і всі інші, повинні знати межу допустимої поведінки.
    • Скеровуйте енергію і творчість обдарованих дітей у потрібне русло, щоб їх праця приносила користь.
    • У роботі з обдарованими дітьми використовуйте дослідницький метод, це активізує їхню роботу.
    • Розвивайте здібності дітей, широко використовуйте метод самостійного набуття знань.
    • Привчайте обдарованих дітей працювати спільно, це допоможе їм легше адаптуватися до соціальних умов.
    • Заохочуйте дітей, це стимулює їх.
    • Тісно співпрацюйте з батьками обдарованих дітей, щоб розвинути здібності кожної дитини.